Strony

Bieganie boso po plaży na 10 km o szóstej rano


Przebiegłem 10 km boso po plaży niedługo po szóstej rano.

Statystyki Endomondo pokazują mi:
Dystans: 10 km.
Czas: 53:33.
Średnia prędkość: 11.23 km/h.
Kalorie: 796.

Jak wróciłem, trójka dzieci dopiero się budziła. Dzięki wczesnemu wstawaniu czas na sport nie koliduje z życiem rodzinnym.

Najlepiej biega mi się rano. Jeśli nie przesadzę, to dodaje mi to energii na cały dzień. Do tego mam to szybko odhaczone i nie muszę potem upychać tej aktywności między inne.

Formę wyrobiłem sobie m. in. dzięki biegom do pracy, biegom z dziećmi gdy one jechały na rowerach (piękny win-win) oraz od jazdy na rowerze lub na longboardzie z wiosłem do pracy. Starałem się optymalnie zarządzać czasem.

Gdy nie ćwiczyłem, to przy porannym wstawaniu często chciało mi się jeszcze trochę poleżeć i jeszcze ... Wcale nie miałem wtedy więcej czasu. Dzięki uprawianiu sportu wstaje mi się z łatwością.

A więc biegnę. Jest szczyt sezonu w popularnej nadmorskiej miejscowości, ale plaża jest prawie pusta. Nikt nie krzyczy: nachosy, gotowana kukurydza, orzeszki w karmelu. I gdzie ja to teraz kupię ;) ? Słyszę tylko ciche, rytmiczne uderzenia stóp o piasek, bicie serca biegacza, szum morza, mewy i wiatr. A mniej romantycznie, to mógłbym słyszeć jeszcze jakiś ciekawy podcast, np. Michała Szafrańskiego o wystąpieniach publicznych.

Gdy odbiegłem daleko, to widziałem tylko moje ślady na piasku. Czy to samotność długodystansowca?

Biegnę sobie też w samym morzu: cudowne uczucie kontaktu stóp z wodą. Stopy są mocno unerwione: ogólnie bieg boso to bogactwo wrażeń.

Na koniec zanurzam się w morzu. Doskonałe orzeźwienie. Przydały się te zimne prysznice od czasu do czasu. Nie wchodzę za daleko, bo właśnie czytałem o tzw. cofkach - o wciąganiu pływaków na pełne morze przez prądy morskie przy dużych falach.

Jedyna wada: stopy miałem nieprzyzwyczajone i wyskoczyły mi bąble. Mogłem biec krócej.

Bieganie to piękna aktywność. Za darmo, a jednocześnie bezcenna. To lepsze niż gofry, lody, pizza i piwo. Przyjemność bez napychania się śmieciowym jedzeniem. A zwykłych śmieci też po sobie nie zostawiam. Tylko ślady stóp, które zresztą szybko zmywa morze.

Bieganie to też zwiedzanie w przyspieszeniu, jakby się wcisnęło przycisk 4x przy oglądaniu filmu.

Do tego naukowcy pokazali duży, pozytywny wpływ biegania na umysł: na pamięć krótkoterminową, na koncentrację i stabilizację nastroju.

O poruszaniu się boso pisali też Konrad i Tofalaria tu i tu

2 komentarze:

  1. Kurczę... pierwszy raz czuję, że mam wrażenie rozpocząć przygodę z bieganiem. Bardzo fajnie napisane. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)

      Fajny blog o sztuce. Chętnie bym znalazł tam coś o sztuce kaligrafii, np. jak ładnie i czytelnie pisać na tablicy w szybkim tempie. Najlepiej w lekką nutką artystyczną.

      Usuń

Zachęcam do napisania komentarza :). Chętnie je czytam. Jeśli chcesz komentarzem zareklamować swoją stronę, to proszę upewnij się, że faktycznie przeczytałeś wpis, a Twój komentarz ma co najmniej kilka zdań. Zwiększy to szansę na publikację :).